Uppskatta skönhet

Världen skulle vara så otroligt mycket enklare om en lärde sig uppskatta vackra saker. Vackra människor, vackra stunder, vacker musik, vackra handlingar, vacker natur, vacker tillvaro, vacker omgivning, vacker samvaro. Det kom som en uppenbarelse för mig igår på baletten. Jag insåg att alla i min dansgrupp är otroligt vackra, jag går inte på utsidan, det har jag lärt mig att inte göra längre. De är verkligen vackra inifrån och jag vet att det låter klyshigt men det är så sant. 
Vissa lär sig uppskatta skönhet, andra föds med den egenskapen, vissa lär sig aldrig. Jag är glad att jag nu inte tillhör den kategori som aldrig lär sig uppskatta skönhet. Inte ytlig skönhet utan skönheten som alltid ligger där under ytan bara för vissa att se. Bara för vissa att se... Tänk om alla kunde. Att uppskatta ytlig skönhet är också en egenskap, men en egenskap som skiljer sig helt från det jag skriver om nu. Det är ingen negativ egenskap det heller. Många fler besitter den. Många fler utnyttjar den till helt fel ändamål.


Kommentera här: